Montaj malam Pra Graduan 2010

Wednesday, December 27, 2006

TUMPUAN DI DALAM KULIAH

DI MATRIKULASI DAN UNIVERSITI
OLEH:HAIRUL ANUAR SOBIKIN


Satu lagi aspek yang penting di dalam kuliah ialah tumpuan. Kuliah amat penting kerana ia menerangkan bahan yang sukar difahami dari buku dan perkara baru yang belum lagi dibukukan .Cara yang paling baik ialah dengan mengelakkan diri dari daya pelalaian .Pelalaian datang dari pelbagai aspek ,antaranya:
a) Kurang minat terhadap kuliah. Ini adalah manifestasi sikap negatif dan kurang motivasi dari dalam diri pelajar itu sendiri. Bimbingan dan nasihat daripada kaunselor atau pensyarah amat penting untuk menyelesaikan masalah ini.
b) Tidak dapat mengikuti apa yang dibicarakan oleh pensyarah.Seperti yang telah dibincangkan sebelum ini ,pelajar mesti memahami kuliah yang lepas supaya seronok menghadiri kuliah dan tidak menghadapi kesukaran untuk memahami kuliah yang seterusnya.
c) Kekurangan rehat sehingga mengantuk dan mengganggu konsentrasi. Dalam keadaan kekurangan tidur, tumpuan akan menurun dan kesilapan dilakukan akan meningkat.Pengurusan masa yang betul dapat mengatasi masalah masa rehat yang tidak cukup ini .
Antara langkah yang boleh diambil untuk mendapatkan tumpuan yang tinggi semasa kuliah ialah :
a) Baca dan fahamkan

No comments: